Informatika obvezna, mobilniki pod strožjim nadzorom

Slovenski učenci se bodo v prihodnjem šolskem letu prvič srečali z informatiko in digitalnimi tehnologijami kot obveznim predmetom. Državni zbor je z 55 glasovi za in brez glasu proti sprejel novelo zakona o osnovni šoli, ki prinaša eno največjih prenov zadnjih let. Poleg novega predmeta prinaša še omejitev uporabe elektronskih naprav v šolah ter vzgojni opomin za hujše kršitve.

Gre za odločitev, ki so jo mnogi pričakovali, saj digitalna pismenost postaja temeljno znanje 21. stoletja. Po drugi strani pa zakonodajalci pošiljajo jasno sporočilo o tem, kje je mesto mobilnikov in tablic med šolskimi klopmi.

Informatika – temelj prihodnosti

Informatika in digitalne tehnologije bodo zdaj obvezne za vse učence osnovnih šol. Do zdaj so šole sicer lahko same odločale, koliko pozornosti bodo namenile tem vsebinam, odslej pa bo to enotno urejeno z zakonom. V učnem načrtu se bodo otroci srečali s koncepti, kot so logično razmišljanje, algoritmi, osnovno programiranje, varnost na spletu ter kritično vrednotenje digitalnih vsebin.

Učitelji in ravnatelji so večinoma pozdravili odločitev, saj je digitalna pismenost že dolgo na seznamu ključnih kompetenc, ki jih pričakujejo delodajalci in ki jih zahteva vsakdanjik. Kljub temu pa šolam to prinaša tudi nove izzive – od dodatnega usposabljanja kadra do zagotavljanja ustrezne opreme.

Kaj pravijo učitelji?

V sindikatu vzgoje in izobraževanja poudarjajo, da bo treba hitro poskrbeti za dodatno izobraževanje učiteljev, saj vsi niso strokovnjaki za digitalne tehnologije. “Pomembno je, da se ne ustavimo zgolj pri računalniških učilnicah in napravah, ampak da znanje prenesemo v širše kontekste učenja,” opozarjajo.

Strožje glede mobilnikov in tablic

Zakon prinaša tudi pomembno novost na področju discipline: uvaja jasna pravila glede uporabe elektronskih naprav v šolskem prostoru. Telefon, tablica ali pametna ura bodo lahko še vedno del učnih vsebin, a le pod nadzorom učitelja in v okviru pouka. V prostem času pa bodo uporaba teh naprav in prenos informacij močno omejeni.

Razlog za to ukrepanje najdemo v številnih opozorilih strokovnjakov o negativnih vplivih pretirane uporabe pametnih naprav na koncentracijo, socialne veščine in celo telesno držo otrok. Z omejitvijo želijo spodbuditi več pogovora, gibanja in pristnega medvrstniškega stika.

Vzgojni opomin ob hujših prekrških

Čeprav osnovne šole že zdaj poznajo vzgojne ukrepe, novela prvič uvaja vzgojni opomin kot posebno orodje za primer hujših kršitev. S tem želijo zagotoviti, da bodo šole imele učinkovito sredstvo za ukrepanje, preden bi morali poseči po hujših sankcijah, kot je ukor.

Strokovnjaki s področja pedagogike menijo, da je to dobrodošla rešitev, saj omogoča jasno opozorilo in priložnost za pogovor ter odpravo neustreznega vedenja, še preden bi za učenca nastale resnejše posledice.

Kaj to pomeni za starše in otroke?

Starši bodo morali bolj dosledno nadzirati uporabo naprav tudi doma, hkrati pa bodo morali sodelovati s šolami pri vzgoji digitalne odgovornosti. Mnogi so zakon pozdravili, saj si želijo, da šola ne bi bila le prostor pridobivanja znanja, ampak tudi prostor varnosti in kakovostnih odnosov.

Otroci bodo morali na novo postaviti mejo med šolskim in prostim časom. Pričakovati je, da bodo sprva nastale določene napetosti, a izkušnje drugih držav kažejo, da so se mladi hitro navadili na nova pravila in sčasoma celo sami priznali, da jim brez mobilnika med odmori ni prav nič hudega.

Slovenija med državami, ki stavijo na digitalno pismenost

Slovenija s tem sledi številnim evropskim državam, kjer je obvezna informatika že ustaljen del učnega programa. V Nemčiji in na Finskem na primer otroci spoznavajo programiranje že v prvih razredih, hkrati pa veljajo stroga pravila o uporabi mobilnikov.

Pri nas so šole doslej samostojno določale, ali bodo mobilnike dopuščale med odmori. Rezultati so bili različni – ponekod so jih popolnoma prepovedali, drugje dovolili z omejitvami. Zdaj bo to področje urejeno na državni ravni, kar bo prineslo več enotnosti.

Nov začetek z obetom boljših navad

Prvi dnevi po uveljavitvi novele bodo gotovo polni prilagajanja. Učitelji, starši in učenci bodo iskali nove poti sodelovanja, usklajevanja ter iskanja ravnotežja med digitalnim in analognim svetom. Prav to pa je največja dodana vrednost nove zakonodaje – ponuja priložnost za premislek o tem, kakšno šolo in kakšne odnose želimo.

Če bo prenova predmetnika res prinesla več praktičnega znanja o varni in pametni uporabi tehnologij, bodo mladi bolje pripravljeni na izzive prihodnosti. Če pa bodo strožja pravila o mobilnikih spodbudila več druženja in iger na šolskem dvorišču, bo to zmaga za vse.

Oglejte si tudi …