Ocene niso vse: 5 vprašanj, ki jih zastavite otroku ob koncu šolskega leta

Najprej: zakaj se moramo pogovarjati drugače?

Spričevalo pogosto prevzame vlogo osrednjega dokumenta na zadnji šolski dan. Starši se z očmi zapnejo v stolpec številk in, odvisno od rezultata, izrečejo pohvalo ali opozorilo. Otroku tako hitro postane jasno, da vrednost ni v njem, temveč v številki. Kar je še huje – iz spričevala lahko zazna tudi vašo ljubezen kot nekaj pogojnega.

Pogovori ob koncu šolskega leta so ena redkih priložnosti, ko lahko starši izstopijo iz rutine preverjanja in stopijo na ozemlje odnosa. Ne gre za psihološko terapijo, temveč za čisto človeško izmenjavo. Čas, ko otrok ne potrebuje presoje, temveč prisotnost.

Ocene niso pokazatelj značaja

Večina staršev to globoko ve, a ob koncu šolskega leta kljub temu zdrsne v ocenjevalni način razmišljanja. Ocena iz matematike nenadoma pomeni sposobnost reševanja življenjskih problemov, trojka iz slovenščine pa karakterno pomanjkljivost.

Šolski sistem nikoli ni bil zasnovan kot merilo celostne osebnosti. Odličen učenec ni nujno samostojen, empatičen, ustvarjalen ali čustveno zrel. In otrok s povprečnim uspehom pogosto skriva ogromno notranjih bojev, s katerimi se vsak dan hrabro spopada.

Zato je po zaključku šolskega leta morda čas za pogovor, ki preseže številke.


5 vprašanj, ki jih lahko spremenijo vaš odnos z otrokom

1. Na kaj si letos najbolj ponosen?

To vprašanje je najmočnejše prav zato, ker ne predlaga okvirja. Otrok ne bo iskal, kaj si vi želite slišati, ampak bo – če ga ne prekinjate – povedal nekaj, kar nosi v sebi.

Odgovor vas bo morda presenetil. Morda bo izpostavil, da se je naučil plavati, da si je upal pristopiti k sošolki, ali pa da je začel jesti v šolski jedilnici. Tovrstne »male zmage« so pogosto večje od vsakega šolskega uspeha.

2. Kdaj si se letos počutil najbolj pogumno?

To vprašanje odpira prostor za ranljivost. Povezava med pogumom in strahom je jasna – pogum se pojavi šele tam, kjer je bilo prej nekaj težkega.

Ko otrok razmišlja o pogumu, v resnici govori o svojih notranjih bojih: tremi pred nastopom, strahu pred odgovarjanjem, prizadetosti ob zavrnitvi. In če mu vi daste varno okolje, da o tem spregovori, se gradi zaupanje, ki bo v prihodnosti neprecenljivo.

3. Kdo ti je letos pomenil največ in zakaj?

To vprašanje preusmeri pozornost od dosežkov k odnosom. Vsak otrok v svojem okolju išče oporne točke. Pogosto to ni učitelj ali učiteljica, ampak vrstnik, babica, hišnik, trener ali celo izmišljeni junak iz zgodbe.

Odgovor vam pove, kdo ima v otrokovem življenju simbolno moč, komu verjame in od koga se uči – pogosto brez vaše vednosti. In ravno to vam pomaga razumeti njegovo notranje življenje.

4. Kdaj si letos naredil nekaj dobrega, čeprav tega ni nihče opazil?

To vprašanje spodbuja moralni kompas in razvija notranjo motivacijo. Ne išče priznanja, ampak občutek, da je bilo nekaj vredno narediti tudi brez aplavza.

Otrok se začne zavedati, da dejanja niso vedno odvisna od zunanjega priznanja. To je temelj etične vzgoje, ki presega formalna pravila šolskega reda in discipline.

5. Kaj si želiš, da bi bilo prihodnje leto drugače – doma ali v šoli?

Tu se pokaže nekaj redkega: priznanje, da otrok lahko vpliva na svoje življenje. Obenem pa tudi to, da imate vi odprta ušesa za njegove želje.

Če vam pove, da si želi več pogovorov, manj kričanja, več časa zunaj ali manj pritiska pri učenju, vam daje ključe do boljšega odnosa. In če lahko vsaj nekaj od tega vzamete resno, bo otrok vedel, da ga slišite.


Pogovor namesto presoje

Vprašanja niso terapija. Niso zanka, v katero naj se ujame otrok in razkrije skrite občutke. So ponudba. Povabilo k izmenjavi, ki presega vsakdanji tempo.

Pomembno je, da otrok pri pogovoru ne čuti, da mora odgovoriti prav. Včasih bo rekel »ne vem«, »nič«, »vse je bilo bedno«. To ni zavrnitev vas kot starša, temveč znak, da še ni čas ali da ne zna ubesediti občutkov.

Namesto vztrajanja je dovolj, da ste tam. Da vprašate, prisluhnete, in ne sodite. Tišina ni prazna – pogosto je prostor, kjer se dogaja največ.


Šolski uspeh v širši perspektivi

Veliko otrok konec šolskega leta doživlja z olajšanjem, a tudi z občutkom neuspeha. Spričevalo, ki ga prinesejo domov, ni vedno v skladu z njihovo vrednostjo, željami ali trudom. In veliko staršev tega ne opazi.

Ko torej prejemate spričevalo, prejemate tudi neizgovorjeno zgodbo o tem, kako je otrok preživel deset mesecev. Kaj je premagal, kaj ga je prestrašilo, kaj mu je uspelo. Ocena ne zajame slabe razlage snovi, pomanjkanja podpore, nespečnosti, konfliktov ali preobremenjenosti.

Starši lahko v tem trenutku naredijo nekaj velikega: priznajo, da življenje otroka ni zgolj skupek šolskih rezultatov.


Naj zaključek ni pika, ampak dvopičje

Poletje je pred vrati. Dnevi bodo daljši, urniki sproščeni, obveznosti manj. Namesto da otroka vprašate, koliko petic je dosegel, mu dajte priložnost, da vam pove, kaj je bilo zanj pomembno. Tudi če bo odgovor čuden, kratek ali nenavaden – je pravi.

Starševstvo ni preverjanje domačih nalog. Je odnos, ki raste tam, kjer mu damo prostor. Če ob koncu šolskega leta vprašate prave stvari, ste morda ravno naredili največ za novo šolsko leto.

Preberite še

Oglejte si tudi …